Du har sikkert set Google Ads, mens du scrollede gennem dit Facebook-feed eller surfede på dit yndlingswebsted. Men hvad er de egentlig? Og hvordan virker de? Kort fortalt er Google Ads en type onlineannoncering, der giver virksomheder mulighed for at promovere deres produkter eller tjenester på verdens største søgemaskine, Google.com. Men der er lidt mere end det. Læs videre for at få alt det, du har brug for at vide om Google Ads.
Google Ads er auktionsbaserede, hvilket betyder, at virksomheder konkurrerer mod hinanden om at få deres annoncer vist på Google.com og dets partnerwebsteder. Det beløb, som virksomhederne er villige til at betale pr. klik (CPC), er en af de vigtigste faktorer, der bestemmer, hvor deres annoncer bliver placeret. Desuden spiller en annonces kvalitetsscore også en rolle for placeringen. Kvalitetsscore er baseret på ting som klikrate (CTR), relevans og landingssidens kvalitet
Der er fire hovedtyper af Google Ads: tekstannoncer, billedannoncer, videoannoncer og responsive annoncer. Tekstannoncer er den mest almindelige annoncetype, og de består af en overskrift, to beskrivelser og en URL-adresse. Billedannoncer kan være enten statiske eller animerede, og de vises normalt på websteder, der ikke har meget tekst. Videoannoncer er korte reklamer, der vises før YouTube-videoer eller på websteder, der har videoindhold. Responsive annoncer er den nyeste type annonce, og de tilpasser sig automatisk til enhver størrelse plads på et websted eller en app
En af de vigtigste ting at overveje, når du opretter en Google-annonce, er at vælge de rigtige søgeord. Nøgleord er de ord eller sætninger, som folk bruger, når de søger efter noget på internettet. Når du vælger nøgleord til din annonce, er det vigtigt at tænke over, hvilke udtryk dine potentielle kunder ville bruge, når de søger efter dit produkt eller din tjenesteydelse. Du kan bruge søgeordsforskningsværktøjer som Google Keyword Planner eller SEMrush til at finde populære søgeord inden for din branche
Når du har valgt dine søgeord, er det tid til at begynde at oprette din annonce! Hvis du vil skabe en overbevisende annonce, skal du starte med at skrive en overskrift, der fanger opmærksomheden, og to beskrivelser, der fremhæver dine unikke salgsargumenter. Medtag derefter et relevant billede eller en relevant video, der fanger folks opmærksomhed, når de scroller gennem deres nyhedsfeeds eller surfer på websites. Endelig skal du sørge for at inkludere en call-to-action (CTA), så folk ved, hvad de skal gøre, når de ser din annonce (f.eks. “klik her for at få mere at vide”, “tilmeld dig nu” osv.) Læs mere via Respons2day.